Verimli çalışma kısaca odaklanmış bir dikkate (konsantrasyon) eşlik eden hafızayla birlikte, anlama ve kavrama becerileridir. Eğitim/öğrenme ya da akademik alandaki başarıyı belirleyen unsur zihinsel performansımızdır. Buradaki performansımızı belirleyen yegane unsur ise kendimize ilişkin algımızdır. Bir başka deyişle kendimizden beklentimizdir.
Burada önemli soru bu beklentileri, kendimizle ilgili algıyı neyin belirlediği olmalıdır. Buna geçmişin kayıtları da diyebiliriz. Ebeveynlerin, öğretmenlerin, akrabaların vb. otorite figürlerinin yaklaşımları ve telkinleri kendimizden beklentimizi belirleyen yapı taşlarıdır. Bu yaklaşımlar ve telkinler başarma potansiyelimizi belirler. Söylenenler çocuğun öz güvenine, kendine inancına hizmet ettiği ölçüde onu destekler. Aksi halde gerçekle ilgisi olmayan bir takım engelleyici, sınırlayıcı algılara sahip olur çocuk. Bu da sonraki hayatında sık sık karşısına dikilir.
Bu algı zihinsel kaynaklarımızdan ne ölçüde yararlanabileceğimizi belirler. Sınav kaygısını da bu bağlamda ele alabiliriz. Temelinde daha çok özgüven sorunu, başarısızlık-eleştirilme korkusu, mükemmeliyetçi düşünce kalıbının yattığını görüyoruz. Bu, maalesef, öğrenciyi geleceğe doğru karamsar bir ruh haline sevk etmektedir.
Değişim Hipnoterapi Sınav Kaygılarınızın Üstesinden Gelmenize Yardımcı Olmaktadır!
Hipnoz zihinsel performansla ilgili kişinin algılarıyla çalışıp onu destekler. Kişilerin öğrenme kapasiteleri üzerindeki olumsuz inanç kalıplarının aşılması yönünde kişileri odaklar. Potansiyelin, performansın önündeki sabit fikirleri değiştirir.
“ İngilizce öğrenemiyorum, dile yatkın değilim, öğrensem bile konuşamıyorum..”
“ matematik korkulu rüyam, anlayamıyorum..”
“ odaklanamıyorum, sıkılıyorum…”
“ hedeflerim çok büyük değil. Şu bölümü kazansam bana yeter…”
“ bunu asla yapamayacağım”
“ sınavlarda öyle heyecanlanıyorum ki bildiğim halde yapamıyorum soruları…”
“ hangi bölümde okumam gerektiğini bilmiyorum…”
Bu ifadelerin bir kısmı geçmişin kısıtlayıcı kayıtlarıyla ilgili iken bazıları ise günlük stres faktörlerine dayanan motivasyonel sorunlar olabilir. Bütün bu olumsuz duygular hipnozla kişilerin üstesinden gelebileceği, aşabileceği engellerdir. Diğer taraftan akademik başarı ve performansı iyi olan ama bunu daha ileriye taşımak isteyen öğrenciler için de oldukça destekleyicidir.
Hipnozun eğitsel alanda kullanımı ile ilgili olarak ne gibi katkılar sağladığını sıralayalım.
- Uzun süreli dinamik bir konsantrasyon hali sağlama.
- Hafızayı geliştirme.
- Sınavda oluşan heyecan, kaygı ve stres faktörlerinin etkisiz kılınması.
- Motivasyon sağlama.
- Dikkatin daha uzun süre sürdürülmesi.
- Hedef belirleme.